UN Women statement on the situation in Israel and the Occupied Palestinian Territory

Date:

UN Women condemns the attacks on civilians in Israel and the Occupied Palestinian Territories and is deeply alarmed by the devastating impact on civilians including women and girls.

We reiterate the UN Secretary-General’s call to all parties to ensure the safety of civilians and civilian infrastructure. International Humanitarian Law and Human Rights Law must be respected and upheld.

The humanitarian situation in Gaza was dire before these hostilities and has now severely worsened. This exacts unjustifiable and specific costs on women and girls. The demand to immediately relocate 1.1 million people from northern Gaza, while the entire territory is under siege, is extremely dangerous.

We reiterate the Secretary-General’s call today for unrestricted access for humanitarian actors into Gaza, including the United Nations, to provide aid to the most affected. This is essential to address the desperate, immediate needs of women and children, including to food, water, and protection. We also join in his call for the immediate release of hostages.

UN Women has been supporting Palestinian women since 1997 to achieve their social, economic, and political rights. We remain present on the ground to provide support and assistance and will do so for as long as it takes.

 

بيان هيئة الأمم المتحدة للمرأة بشأن الوضع في إسرائيل والأرض الفلسطينية المحتلة|هيئة الأمم المتحدة للمرأة – المقر الرئيس

13 تشرين الأول/ أكتوبر 2023

تدين هيئة الأمم المتحدة للمرأة الهجمات على المدنيين سواء في إسرائيل أو في الأرض الفلسطينية المحتلة، وتشعر بقلق بالغ إزاء الأثر المدمر على المدنيين، بما في ذلك النساء والفتيات.

وتجدد الهيئة دعوة الأمين العام للأمم المتحدة الموجهة لجميع الأطراف من أجل ضمان سلامة المدنيين والبنية التحتية المدنية. وتشدد على ضرورة احترام القانون الدولي الإنساني، وقانون حقوق الإنسان، والالتزام بهما.

لقد كان الوضع الإنساني في غزة مأساويًّا قبل هذه الأعمال العدائية، وتفاقم الآن بشدة. وهو ما فرض ضغوطًا محددة وغير مبررة على النساء والفتيات. علاوة على ذلك، فإن المطالبة بترحيل نحو 1.1 مليون شخصٍ فورًا من شمال غزة، في حين تخضع المنطقة بأكملها للحصار، يُعدُّ أمرًا غاية في الخطورة.

وتشدد هيئة الأمم المتحدة للمرأة على دعوة الأمين العام في 13 أكتوبر/ تشرين الأول إلى السماح للجهات الفاعلة في المجال الإنساني بالدخول إلى غزة دون أية قيود، بما فيها الأمم المتحدة، لتقديم المساعدات إلى الأشخاص الأشد تضررًا. وهذا أمر ضروري لتلبية الاحتياجات الماسة والعاجلة للنساء والأطفال، بما في ذلك احتياجات الغذاء والماء والحماية. كما نضم صوتنا أيضًا إلى دعوته بالإفراج الفوري عن الرهائن.

إننا في هيئة الأمم المتحدة للمرأة ندعم النساء الفلسطينيات منذ عام 1997 لنيل حقوقهن الاجتماعية والاقتصادية والسياسية. سنستمر في تقديم الدعم والمساعدة، وسنفعل ذلك طالما